Temaarbete i skolan, blogg

Bloggfråga 1: Hur olika är mäns och kvinnor beteende, värderingar, förutsättningar och villkor? Beskriv skillnaderna mellan könen som du uppfattar det. Vad beror skillnaderna på? Hur mycket beror det på bilologiska skillnaderna oh hur på vår uppfostran och samhällets normer? Tycker du att synen på och uppdelning mellan män och kvinnor är bra som den är eller borde den förändras? i så fall. Argumentera för din åsikt!
 
Svar: När det handlar om att jämställdhet i samhället mellan män och kvinnor så tycker jag att nästan allt ska bli mer jämställt mellan dem. Om alla företag hade gjort så att lönerna hade blivit mer lika mellan kvinnorna och männen för lika arbete så hade man sluppit allt tjat om detta med lönerna. Kvinnorna vill att det ska vara så jämställt som möjligt mellan båda könen, ur min synvinkel så kan jag tycka att det ibland är diskriminering när det är allt för olika mellan könen.


Bloggfråga 2:

Tänk dig att du skulle tvingas eller få möjligheten att byta kön. Fundera och beskriv hur ditt liv, dina intressen eller beteendemönster skulle kunna tänkas förändras om du bytte kön. Diskutera hur stor del av din personlighet som är beroende av kön.

Svar: Om jag var tvungen att byta kön till man så tror jag det hade det inte varit en så stor skillnad jämfört med att vara tjej tror jag. Jag tror inte att man hade blivit så mycket annorlunda i sin personlighet än vad jag var som tjej, men man hade nog blivit lite mer sedd på min arbetsplats än vad man hade blivit som tjej, men det beror på var man jobbar eller vad man jobbar med. Jag hade fått högre lön på min arbetsplats om jag "var man" än om jag hade varit kvinna.  


Bloggfråga 3:

Hur jämställda är vi Sverige idag? Ibland hävdas att Sverige är världens mest jämställda land i världen, andra menar att vi har långt kvar till verklig likabehandling och jämställdhet mellan könen.  Jämför Sverige med ett annat land (eller om ni vill kan ni istället jämföra två andra olika typer av länder tex  ett i -land u-land ) utifrån statistiska uppgifter eller mer fritt. Diskutera först vilka frågor eller uppgifter som är mest utslagsgivande för att avgöra graden av jämställdheten i ett land. Försök sedan hitta statistiska uppgifter krig detta, och dra slutsatser.


Svar: Jag tycker inte att Sverige är ett så väldigt jämställt land, men jag tror vi har fått den uppfattningen eftersom det är så mycket problem med kvinnorna och männens rättigheter. Men vad finns det egentligen att göra för att Sverige ska bli mer "rättvist" mellan könen? Om alla människor hade fått en annan syn på oss andra i samhället så hade vi nog tillsammans fått det bättre och mer jämställt.  Att Sverige har blivit rankat till att vara ett av världens mest jämställda land kan jag inte hålla med om, för då hade inte samhället sett ut som det gör idag. Men det betyder inte att Sverige är helt jämställt men vi har en bit kvar. För vi har ändå rätt så mycket diskriminering av massa olika skäl i Sverige, det kan vara allt från läggningen mellan könen, utseende, hudfärg med mera.

Om man jämför Sverige med Italien så kan man se att Sverige är mer jämställt än Italien när det gäller arbetslivet, Sverige har 50,3% som jobbar och har det rätt bra, medans Italien kommer lite efter med sina 42,8%. Sen när man kollar på hur många barn det är som får gå i skolan så är det över 90 % på båda länderna, men Italien leder ändå lite jämfört med Sverige. Men det är mycket bra att så pass många får chansen att gå i skolan. Jag kan dra enkla slutsatser på detta och komma fram till att både Sverige och Italien är rätt så lika när det gäller jämställdhet

Kommentarer
Postat av: julie

Jag har hittat höstens och vinterns garanterat snyggaste skor/stövlar/pumps. Spana in min blogg och överraskas av det sjuka priset! Detta är något ALLA har råd med!

2008-09-24 @ 13:15:42
URL: http://juliesvarem.blogg.se/
Postat av: Christoffer

Hur tycker du då om länder som Kina?



Om Sverige inte är ett jämställt land hur är det då med Kina när dom inte ens låter en liten flicka vara med på Olympiska Spelen och sjunga, för att hon var "för ful". Istället stog hon i bakgrunden och en annan "sötare" flicka stog och mimade.

Vi har ju även FI.

2008-10-01 @ 12:48:32
URL: http://christoffershelvete.webblogg.se/
Postat av: Christoffer

Jag vet att du jämförde Italien med Sverige, men du måste ju kunna jämföra med andra länder också..

2008-10-16 @ 09:29:59
URL: http://christoffershelvete.webblogg.se/
Postat av: Stefanhum

Lite krotfattat men ok. Nra att du får in än jämförelse.

2008-10-19 @ 20:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0